By זלמן קוזוקרו
בין ההנהגות המיוחדות לערב שבת שמו חז"ל את גזיזת הציפורניים. כפי שפוסק השולחן ערוך (או"ח סימן רס"ב סעיף א'): "צריך לקצוץ ציפורניו בערב שבת" – כדי שייכנס לשבת כשהוא נקי ונאה". אבל מעבר לכבוד שבת – יש כאן גם עניין הלכתי עמוק הקשור ממש ליכולת לקיים את מצוות השבת כהלכתה. הגמרא במסכת שבת (דף סב ע"ב) מלמדת שציפורניים שיש תחתיהן לכלוך נחשבות לחציצה בנטילת ידיים. וכך פסק שולחן ערוך (או"ח קנ״א:א׳) – שדבר שהאדם מקפיד עליו, נחשב חציצה ואינו יוצא בו ידי חובה. כלומר: אם אדם בא ליטול ידיים לסעודת שבת – אך יש לכלוך תחת ציפורניו, הוא לא יוצא ידי חובה של נטילה – עד שינקה. ומה הבעיה? ביום חול – ינקה, יגרד ויטול שוב. אבל בשבת – אסור! הרי לנקות לכלוך מתחת לציפורניים עלול להיחשב למלאכת "בורר" או "ממרח", תלוי כיצד נעשה, ובפרט כאשר מדובר בדבר שדבוק לעור או לגוף – וכפי שכתבו הפוסקים (ראה שו"ת יחווה דעת חלק ד, סימן ל"ח, ושמירת שבת כהלכתה פרק י"ד הערה ל"ה). ואז מה יקרה? במקום לקדש את השולחן, ולהיטהר לפני הסעודה – הוא נתקע בין ההלכה לבין הלכלוך. וכמו שאמרו חכמים: "הזהרו בנקיות, שאפילו טיפה מעכבת"... אז מה עושים? הפתרון – פשוט ומדויק: לגזור את הציפורניים בערב שבת! לא רק לכבוד השבת, אלא גם כדי למנוע מכשול בשבת עצמה, ולאפשר נטילה נקייה, טהורה ושלמה – בלי חציצה ובלי בעיה. הנה לך מסר מדויק – לפעמים, ההכנה לשבת היא לא רק הדלקת נרות, ניקיון הבית או בישולים – אלא הכנה רוחנית וגשמית של הגוף: שגם הציפורניים יהיו מוכנות, כדי שנוכל ליטול ידיים בשבת בטהרה, ולזכות לקבל את פני שבת המלכה – בניקיון הלב והגוף.
Log in to write a comment
No comments yet